banner

 

manastir-blagoveshtenie-farmhopping
Истории от фермите

Манастир „Благовещение“ – вкусна и екологично чиста храна от кюстендилския край 

Организираното земеделие и скотовъдството в Европа, се появяват първо на Балканите. На територията на България е намерено най-старото колело в света, както и най-старото обработено злато. Дълго преди германи, ибери и римляни да се научат да боравят със желязото, ковашкият занаят е усвоен от население, живеещо по нашите земи.

Проповядването на християнството в Европа започва от о. Самотраки – древното балканско тракийско светилище. Апостол Павел разпространява благовестието от Йерусалим до Илирик, а учениците му в Тракия, Македония и Илирия. Според ап. Павел, който се е стремял да опази Христовото учение от примеси, основаните църковни общини, са пример за безукорна вяра в тогавашния християнизиращ се свят.

Днес всичко това звучи абстрактно, чуждо, без значение и все пак то е част от нашата идентичност. Идентичността, която възпитава историята, чрез духа и културата на предците, е определяща за бъдещето на всеки народ. Отстояването на памет, език и вяра е това, което помага на българите да оцеляват на кръстопътя наречен Балкани.

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-tikvichki

ОТЕЦ КАСИАН – ИГУМЕН НА МАНАСТИР „БЛАГОВЕЩЕНИЕ“

„До къде стигна човечеството… Да се откъсне от корените на вярата и живота…“

Така започва разговорът ни с игумена на Копиловския манастир “Свето Благовещение на Пресвета Богородица”.

Отец Касиан се оттегля в манастир преди повече от 40 години, когато “всичко е невероятен протест срещу всичко и всички”.

Родом от Кюстендил, той получава светско образование по геофизика и приложна математика, но отказва следване и аспирантура в Москва. По-късно завършва Теология в Духовната академия, София. През 1981 г. приема монашество и става игумен на Жаблянския манастир “Св. Йоан Предтеча”. С отглеждането и реализирането на продукцията от скотовъдното и земеделското стопанство, той и послушниците успяват да възстановят запустелия манастир, чиято славна история започва през Средновековието, преди османското нашествие.

През 2003 г. монасите се заемат със строежа на нова духовна обител, православен манастир, край кюстендилското село Копиловци.

Комплексът е изграден върху закупени земи за период от 10 години, със средствата, изкарани от земеделието. Състои се от трикорабна черква и прилежащите към нея жилищни и стопански сгради.

Отец Касиан отказва заплата и се обявява против симонията – търгуването с духовни ценности (покупка и продажба на свещен сан, извършване на тайнствата Кръщение, Миропомазване, Причастие и Покаяние срещу заплащане), тъй като това противоречи на каноните на Православната църква. Открито се противопоставя на нередностите в БПЦ, което довежда до доброволното му отделяне от нея.

До 2005 г. Копиловският манастир принадлежи към Българската старостилна православна църква. Сходството на проблемите в нея с тези в Патриаршията, само затвърждават непреодолимите различия и от 2008 г. ръкоположенията се извършват от Църквата на истинно-православните християни на Гърция.


Манастир “Благовещение” отблизо


ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА

Църквата е Вселенска, т.е. наднационална. Богослужението е едно – съобразено единствено с църковните канони. Всички, които изповядват (правилно) вярата, са заедно.  „Единствено езикът е бариера да се изповядаш и да получиш опрощение.“

Православието е точна последователност от църковни обреди, където всичко се случва по неизменими канони. Именно тази неизменност, определя неговата ортодоксална същност. Всяко отклонение от догмите на Църквата, се счита за ерес, отстъпление от свещените правила на Христос, включително отклоненията в католицизма и протестантството.

„НЕПРЕОДОЛИМИ РАЗЛИЧИЯ“

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-domati-6Вселенските събори, целят да съхранят Църквата от всяко посегателство или изкривяване на догмите, които я ограждат. Пример за такова посегателство е смяната на календара, тъй като той има ключово значение във вярата.

Календарна реформа

Новозаветният църковен календар има за начало появата на Витлеемската звезда. „Той трябва да запамети всички старозаветни събития от Сътворението на света, да маркира и фиксира всички важни събития, свързани със земния живот на Иисус Христос, Неговата Пречиста Майка, светите апостоли, Бижиите угодници, важни чудеса и знаменателни събития, (заради което) се допълва и до днес.“

Твърди се, че църковният календар е неточен, защото след (много) време, денят, в който се чества Рождество Христово, ще се измести през лятото. Този довод не се приема от противниците на реформата и се отхвърля като неверен. Те се аргументират с липсата на каквото и било богослужебно отклонение или несъответствие с природните закони. Според тях отклоненията възникват с въвеждането на Григорианския календар, с което се нарушават църковно-каноничните изисквания и правила за богослужение, пост и др.

„На всеки Вселенски църковен събор, когато се обсъжда приемането на нови канонични постановления, свв. Отци утвърждават, че като приемат решенията на предишните събори и не отменят нищо от тях, добавят съответните правила и канони. Това пълно съгласие и единомислие с предшествениците, представлява съборният принцип на Църквата – вярата да бъде една и съща във всички времена и всички поколения…“

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-6През XVI век папа Григорий XIII налага нов календар в католическите страни, като целта е той да стане общ за целия свят. Въпреки това, въвеждането на Григорианския календар в европейските страни не става едновременно. В България има два неуспешни опита през 1916 г. Тогава Българската православна църква отказва да го възприеме. Едва през 1968 г. БПЦ заменя Църковния календар с гражданския (Григориански) календар.

Макар да става задължителна, календарната реформа се отхвърля от православното население, като най-силно е негодуванието в Русия, Света гора, Сърбия, Йерусалим и др. В Гърция народът масово престава да ходи на черква. „В България остава една малка група, която не е съгласна с реформата.“

Ето как се стига до появата на термини, като старостилци или истинно-православни християни, т.е. тези, които се придържат към Църковния, новозаветен календар.

Днес броят на истинно-православните манастири в Гърция е около 70, а в Румъния са дори повече. Според отец Касиан, в България те са два – Жаблянският и Копиловският. Ето защо.

Църковното Кръщение

manastir-blagoveshtenie-baptisterii-farmhopping
Баптистерият в манастир “Благовещение”

БПЦ издава требник, според който Тайнство Кръщение, се извършва с три пълни потапяния, „а ако свещеникът не го направи, се лишава от свещен сан. Днес никой не прави това. Сега имат един купел, леген – киснат му краката… Че това е умивалник. Църковното Кръщението е тайнство, духовно раждане за вечен живот”, допълват братята.

Що се отнася до кръщението с обливане или наръсване, според съответен ценоразпис, се налага уточнението, че това е римокатолическата практика. Подобна заемка в православието,  е принципно невъзможна.

При възникването и разпространението на християнството, в черквите се изграждат баптистерии за извършването на кръщенията. С времето необходимостта от басейните отпада. Те са заменени с котели, чиито обем е достатъчен за кръщение на пеленачета, тъй като всички възрастни също са кръстени скоро след раждането си.

Днес повечето българи не са кръстени изобщо или са кръстени, но не според църковния канон. На практика това означава, че извършеното е невалидно. Ето защо функциониращият баптистерий в черквата, прави Копиловския манастир изключителен.

ПРОДУКЦИЯТА НА КОПИЛОВСКИЯ МАНАСТИР

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-domsti-4

Въпросът с храната “не е дреболийка, това е война за физическо и духовно оцеляване…”.

Продукцията на Копиловския манастир е био сертифицирана. Насажденията се обработват с препарати, подходящи за биоземеделие: разтвор от колоидна сяра, бордолезов разтвор, син камък, пепел, фунгицид, подхранващ разтвор от ферментирала коприва и др.

В началото се налага използването на скъпи италиански био препарати, за да се преодолеят последиците от конвенционалното земеделие. С времето ситуацията е овладяна, а монасите се научават сами да приготвят смесите по оригиналната технология. Използват още подхранваща прясна птича и говежда тор.

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-chushki-2

Работят с агроном, специализирал био земеделие на запад. Разчитат на собствена метеорологична станция, която измерва атмосферните условия и риска от появата на заболявания по насажденията. Така получават надеждна информация за синоптичната прогноза, предупреждения за опасни явления и изучават климата в стопанството. Системата работи през интернет, чрез холандски сървър.

Всички тези методи им позволяват да постигат около 2 % червивост и високо качество на храната, която отглеждат върху площ от 1000 дка.

Според сезона, манастирът произвежда и предлага плодове, зеленчуци, жито, риба и кисело мляко – „всичко, което расте на тази прекрасна географска ширина”. Кюстендилската област е една от най-плодородните в България.

manastir-blagoveshtenie-farmhopping-patladjani-2

„Урбанизираният начин на живот налага употребата на всички отрови, срещу които вие (Farmhopping) се борите“, посочват братята.

Разгледай продуктите на Манастир “Благовещение” тук. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *